Galatasaray Üniversitesi (GSÜ) İletişim Fakültesi tarafından bu yıl altıncısı düzenlenen Teknoloji ve İletişim Günleri: TEKİL 06’da “Cep Telefonundan Mobil İletişime: Yarın Artık Bugün mü?” başlığı altında mobil iletişimin farklı medya mecralarındaki uygulamaları ve stratejileri tartışıldı.
Haber: Ceyda Ulukaya, Mizrabi Cihangir Balkır, Pınar Yurtsever
Fotoğraflar: Ceyda Ulukaya, Mizrabi Cihangir Balkır

Tekil 06’da ilk olarak söz alan Fatih Üniversitesi İşletme Bölümü’nden Dr. Osman Köroğlu sunumunda mobil iletişim ve toplum arasındaki ilişkiye değinerek bugün Türkiye’de sayıları 7 milyona ulaşan mobil iletişim kullanıcıları ve gelecek beklentilerine yer verdi.
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu kurul üyesi Dr. T. Ayhan Beydoğan ise mobil iletişimle ilgili hukuki düzenlemeler ve gelecek öngörülerine yer verdi ve mobil iletişim hizmetlerini şu sözlerle özetledi:
“Türkiye’ye bu hizmetler nispeten daha geç geldi, bu bilinçli bir tercihtir. Böylelikle henüz oturmamış bir teknolojiyi satın almak yerine bu teknolojiye daha ucuza sahip olabildik.”
“Mobil iletişim eşitsiz bir paylaşım ama alternatif bir mecra”
Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi’nden Doç. Dr. Funda Başaran Özdemir, teknolojik gelişmelerin, toplumsal, siyasi, ekonomik sistemden bağımsız düşünülemeyeceğini, iktidarın denetim ihtiyacı doğrultusunda ticarileşme ve merkezileşme gibi nedenlerle üretildiğini söyledi ve bu anlamda mobil teknolojilerin de farklı olmadığına değindi:
“Tüm teknolojiler, toplumsal tahakküm yaratırken içinde özgürlükler de barındırıyor. Mobil iletişimi, 400 bin kişinin 3G kullandığını hesaba katarsak, eşitsiz bir paylaşım olmasının yanında alternatif bir iletişim olarak da düşünmek gerekiyor.”
“Mobil içerik kısa süreli, eğlenceli ve kullanıcı odaklı”

“Mobil içerik üretiminde, mevcut havuz kullanılıyor fakat mecraya uygun olarak yeniden kurgulanıyor ya da yeniden çekiliyor. Kullanıcıların öznelliklerinin ön planda olması prime time anlayışının da sona ermesi anlamına geliyor. Mobil içerik kısa süreli, eğlenceli ve kullanıcı odaklı bir içerik.”
Sözeri ayrıca şimdilik reklam almayan mobil yayıncılıkta gelirin, operatörler, medyalar ve teknoloji destekçileri arasında paylaşıldığını fakat önümüzdeki dönemde reklam beklentisi olduğunu söyledi.
Mobil iletişimde içerik ve pazarlama

İçerik tercihleri ve internet kullanımındaki değişiklikler

Günün son konuşmacısı Sedat Kılıç “Mobil İçerik Üretimi ve İnternet” sunumunda yoğunluklu olarak internet kullanımı üzerine istatistik veriler sundu. Google Türkiye Teknoloji Sektörü Direktörü Kılıç gelişmekte olan ülkelerde gelişmiş ülkelere oranla internet kullanımının daha yaygın olduğunu söyledi. İnsanların artık internete bilgisayar yerine cep telefonundan girme eğiliminde olduğunu söyleyen Kılıç, kullanıcıların reklamlardaki bilgiyi tamamlamak ya da teyit etmek için sıklıkla internete başvurmayı tercih ettiklerini söyleyerek konuşmasını sonlandırdı.